Himmelev Gymnasium har mange internationale forbindelser. Vi har stærke bånd til gymnasier i hele Europa og har i mange år samarbejdet tæt med vores venskabsgymnasier i bl.a. Trieste og Salerno i Italien, Skofja Loka i Slovenien og Cadiz i Spanien.

Alle klasser rejser mindst en gang i løbet af deres uddannelse hos os. Hvert forår tager vores 1.hf-klasser og 2.g-klasser på studieture ud i Europa. Undervisningen tages ud af klasseværelset og bliver sat i relation til virkeligheden, og samtidig betyder en studietur også noget særligt for sammenholdet i klassen og for forholdet mellem elever og lærere. Senere i forløbet tager mange klasser afsted i kortere perioderne i fx fremmedsprogene eller historie.

Vi har også en lang tradition for udvekslingsrejser - både med hele klasser og for enkelte elever. Josefine og Lea fra 2.x er på 2 måneders udveksling i Slovenien i år, og du kan læse deres rejsebreve herunder.

Hvert år tager vi også imod udenlandske elever, der tilbringer mellem 3 måneder og et helt år sammen med os på Himmelev. De bringer et internationalt pust med sig og bidrager til oplevelsen af, at vi på Himmelev Gymnasium også er en del af en større international helhed. I dette skoleår har vi besøg af Aashna fra USA, Panida fra Thailand og Jose fra Mexico. Læs Aashnas første indtryk af Himmelev her >

3 elever har i mediefag lavet en lille film om at være på den kulturelle udebane. Centralt i filmen møder vi Gaia Mirulla fra Italien, der tog et helt år på Himmelev Gymnasium. Se filmen og læs Gaias beskrivelse af sin danske gymnasietid her >

Med Josefine og Lea i Slovenien

Rejsebrev nr. 2 - Efterårsferie

Hej igen Himmelev!
Vi har nu været i Slovenien i 6 uger, hvilket betyder, at der kun er 2 uger tilbage af vores udveksling, og der er så meget nyt og spændende at fortælle siden vores sidste rejsebrev!
Vi har efterhånden vænnet os til de lokale omgivelser og de faste rutiner, som er blevet vores nye hverdag. Tiden flyver afsted, så det er svært at vænne sig til tanken om, at snuden snart vender mod regnvejrsfulde Danmark og en normal skolegang. Vi kunne snildt blive boende hernede et par måneder endnu.

Imellem cafébesøg, hiking og kaffe-drikning blev vi for et par uger siden inviteret til at holde et kort oplæg om de danske vikinger ved en UNESCO begivenhed. Dette takkede vi selvfølgelig ja til, og nu er mange slovenske skolelever, forældre og lærere forhåbentlig blevet lidt klogere på lidt af Danmarks historie.

I sidste uge fik vi også mulighed for at rejse med skolens internationale klasse, 3.b, til Rom i Italien.
Det var en fire dage lang ekskursion med et tæt pakket program, som omfattede besøg til en masse spændende steder. Turen var selvfølgelig inkluderende en slovensk guide, som fortalte om alle de steder vi besøgte. Heldigvis var en af lærerne sød til at oversætte og forklare tingene til os, så vi kunne følge lidt med.
Torsdag og fredag var begge lange, men begivenhedsrige dage hvor vi så flotte mesterværker af Michaelangelo og Raphael, spiste italiensk ”gelatto” med udsigt udover Colosseum og så mange af de mere end hundrede år gamle fascinerende bygningsværker.
Lørdag besøgte vi den ca. 2000 år gamle askebelagte by, Pompei. Samme dag kørte vi til havnebyen Napoli, hvor vi efter 2 dage med et hårdt program, ’endelig’ fik lov til at udforske byen i et par timer for os selv. Da klokken nærmede sig 18, kørte vi igen hjem ad mod Skofja Loka.

I denne uge står den på efterårsferie her i Slovenien. Men da I jo allerede har holdt jeres hjemme i Danmark betyder det, at vi, trods ferie, lige må holde lidt øje med skemaet på Lectio alligevel 
Josefine har først på ugen været ude og se endnu mere af Sloveniens fascinerende natur, som byder på både vandfald og store søer i de smukkeste blå og grønne farver. Hun har også besøgt vinterskisportsstedet Kranjska Gora, som desværre endnu ikke byder på skiløb, men hvor udsigten over bjergene i stedet kunne nydes 1150 trin oppe på deres højeste skihopbakke.
Lea og hendes værtsfamilie har planlagt at køre til Wien snart, hvor de skal shoppe, nyde bylivet, og finde nogle spændende seværdigheder.

Begge vores familier – altså vores rigtige familier hjemme fra Danmark - har desuden valgt at slå et smut forbi Sloveniens hovedstad, Ljubljana, i et par dage. Så efterårsferien står altså ikke alene på feriehygge med værtsfamilierne, men også på glædelige gensyn med mor og far, som desuden får chancen for et smugkig på vores tilværelse her i Sloveniens smukke omgivelser.

Så var der vist ikke meget mere at byde på denne gang. Vi ses snart igen Himmelev :-D

Lea og Josefine

Rejsebrev nr. 1 - Ankomst

Hej Himmelev!

Vi er Josefine og Lea fra 2.x, og vi er i øjeblikket på udveksling i Slovenien. Vi skal være her de næste 2 måneder, og vi har lovet at skrive et par rejsebreve i løbet af vores ophold, så vi kan dele nogle af vores oplevelser med jer derhjemme!
Josefine udveksler med slovenske Maja, som bor ca. 10 minutters gang fra gymnasiet, mens Lea bor hos Ana i byen Reteće, som ligger et kvarters bustur fra skolen.
Vi ankom for to ugers tid siden og er altså nu inde i vores anden uge på Gimnazija Škofja Loka. Vi følger fagene tysk, engelsk og idræt på skolen. Vores værter går egentlig i hver sin klasse, men vi har fået lov at veksle lidt mellem de to, sådan at vi altid har timer sammen. Når slovenerne har deres andre skolefag, hygger vi med de lektier og afleveringer, som 2.x nu engang er i færd med derhjemme. :)
I Slovenien går man i gymnasiet i 4 år, og skoledagen starter allerede kl 7:15! Til gengæld har man næsten en hel times spisepause, og har desuden tidligere fri.
Skofja Loka har en super hyggelig bymidte med forskellige cafeer og restauranter. Faktisk er slovenere café-glade mennesker, og det er meget almindeligt lige at snuppe en kop kaffe eller et stykke kage efter skole! I modsætning til hjemme i vores flade fædreland, så nydes kaffen her i smukke omgivelser ved siden floden, der løber igennem byen, som er omringet af bjerge.

Vi blev faktisk ’lovet’ en masse sol og varme, men i år er det exceptionelt koldt i Slovenien, og der er allerede faldet den første sne på toppen af de højeste bjerge! Så nu krydser vi fingre for, at oktober byder på lidt flere dage med dejlig varme og solskin! Lea og Ana udnyttede en af de få varme dage med klart vejr og hikede til toppen af bjerget Hom. Det er 1000 m over havets overflade og bød på fantastisk udsigt over byen! Vi har også været en tur til Ljubljana, Sloveniens hovedstad, hvor vi besøgte Open Kitchen. Det afholdes i sommerhalvåret og byder på mad fra alle verdensdele. Der stødte vi i øvrigt på de af Himmelevs lærere, som var på lærerudveksling.

I næste uge er vi blevet inviteret på en tur til en ældre del af Slovenien, hvor vi sammen med en anden klasse skal høre lidt om Sloveniens relation til 1. Verdenskrig. Skolen holder desuden ’sports day’ samme uge, hvor vi begiver os ud på endnu et hike i bjergene.

Mange hilsner Josefine og Lea

My First Impression of Himmelev

By Aashna Sudhakar (Exchange student, USA)

So far during my time at Himmelev Gymnasium, I have noticed a multitude of differences between a standard high school in the United States and a gymnasium. I have studied here for about a week, so my perspective is quite new and may have some inaccuracies.

First, the classes have a completely different format, curriculum, and structure than my Am­­­­erican school. Classes here are in 2-hour block formats with only 2-4 classes per day. In the U.S., my schedule was almost identical every day and classes were 40-minute intervals from 8 o’clock to 3 o’clock. That being said, students are in the same class in Denmark with the same students. This is very different than the US because we have different people in every class, every 40 minutes. They could be from different grades too, so a freshman can have class with a senior if their schedule works out like that.

Classes are very casual in Denmark compared to American classes, where teachers are referred to with their title and surname rather than their first name. In gymnasium, there is a lot more freedom in the classes and choices you have; you can choose a “track” or subject area to focus on like math and physics, politics, the arts, or languages for example. In the US, you must have a math, science, English, social studies, and an elective every single year. Also, I cannot leave during school at home, even if I don’t have any more classes in a day. That’s considered skipping class, and I would probably be suspended for a few days for that. Overall, there is a different sort of respect for the students at Himmelev Gymnasium than compared to my high school in the US.

The students are welcoming yet reserved to a certain extent in Denmark. The girls in my class have welcomed me into their group and have been extremely kind to me. It is well appreciated, being a new student in a foreign land can be quite difficult. I think some students are afraid to speak to me because they don’t think their English is very good, but comparing their fluent English to my inexistent Danish, I don’t mind at all if they don’t have the best English.

So far, I absolutely love Danish humor. No one seems to get offended at all, and there is minimal censorship. I wish it was like that in the US but everyone gets offended over everything in my town so I have to be very cautious with what I say. Also, everyone swears freely without offending anyone which happens very easily in the US. However, I think that some people can become very awkward and uncomfortable in school when they don’t know what to say or do. That’s kind of different because I rarely feel uncomfortable or awkward around people, especially in the US where a lot of people don’t get uncomfortable easily. Even though some people are a little awkward, everyone so far has been quite kind and helpful while I integrate into Himmelev Gymnasium.

Gaia Mirulla: Min tid på Himmelev Gymnasium

Jeg blev rigtig glad men også lidt nervøs over at skulle skrive dette brev. Men jeg vil skrive det, som om I sidder lige foran mig - med mit hjerte, som vi siger på italiensk. Om lidt er translokationen slut, og så skal jeg hjem for at pakke og tilbage til Italien. Jeg vil ikke hjem. Jeg føler mig hjemme på Himmelev Gymnasium.

Selvfølgelig savner jeg også mit gamle liv men på Himmelev blev jeg voksen og lærte, at det er så svært at sige farvel. Jeg kan kun sige "Tak, Himmelev."

Mit liv er forandret og forbedret. Jeg er ikke den lille usikre italiener mere, som ikke kunne tale dansk eller kommunikere med nogen. Nu tror jeg på mig selv, og jeg er sikker på, at jeg kan klare alle udfordringer. Det var nemlig ikke kun dansk, jeg lærte at kende i Danmark og på Himmelev Gymnasium. Det var også mig selv.

Jeg kan stadig huske min første dag på Himmelev. Jeg skulle møde på kontoret sammen med min danske mor. Jeg var så nervøs. Jeg skulle vælge fag og møde min klasse, 2.a. De var så søde og præsenterede sig smilende for mig. Drengene var sjove. Der var 3, der hed Mathias, og de sad ved siden af hinanden.

Min første time var dansk med læreren Rasmus. Han har hjulpet mig så meget med sproget, ligesom de andre lærere. Det takker jeg for.

Jeg elskede Viggas undervisning. Der var altid plads til en joke.

Og efter mange mange dage, hvor jeg intet kunne forstå (bortset fra "skål"), så begyndte mit sprog at udvikle sig. Mine nye venner hjalp mig. Jeg begyndte at synge med i koret, og det har været en af mine bedste oplevelser, mens jeg har været i Danmark. En særlig tak til Charlotte (musiklærer og korleder), som altid var så tålmodig med mig. Det var hyggeligt at være med i koret og dejligt at være med på kor-rejsen til det flotte land Slovenien. Minderne er søde om vores sang "Darling" i Istanbul Lufthavn. Det øjeblik vil jeg huske for altid.

Studietur til Edinburgh, Himmelev-festerne, Blue Note og fredagsbar. Der var altid en god lejlighed til at blive på skolen for at hygge sig med vennerne eller drikke en øl. Det er så mærkeligt, at man har arrangementer med øl. Det har vi ikke i Italien!

Nu er det svært at pakke dette liv ned og komme tilbage til Italien, for det har været den bedste oplevelse i mit liv og simpelthen perfekt. Jeg fortryder ikke et sekund, hvert øjeblik har været unikt og jeg siger tak for det hele.

Sidst men ikke mindst en vigtig tak til kontoret og til Leif (international koordinator), som har hjulpet mig så meget med det kedelige italienske bureaukrati og alt muligt andet.

Non è un addio è soltanto un arrivederci

(Det er ikke et farvel, kun et på gensyn)