


Faglighed i fællesskab
Vi har 3 strategiske spor i visionen for Himmelev Gymnasium. Det første spor kalder vi "Faglighed i fællesskab":
Vi arbejder med faglig trivsel og styrke elevernes mod og tro på, at de ved at satse og turde fejle i trygge læringsfællesskaber og bliver så dygtige som muligt.

Medborgerskab og aktiv deltagelse
Vi har 3 strategiske spor i visionen for Himmelev Gymnasium. Det andet spor kalder vi "Medborgerskab og aktiv deltagelse":
Vi arbejder målrettet med elevernes personlige udvikling og ansvarlighed gennem deltagelse i aktiviteter og udvalg i og uden for undervisningen.

Udsyn og muligheder
Vi har 3 strategiske spor i visionen for Himmelev Gymnasium. Det tredje spor kalder vi "Udsyn og muligheder":
Vi åbner elevernes øjne for muligheder i omverdenen og
omverdenens øjne for de muligheder, Himmelev Gymnasium bringer ved at sætte Himmelev Gymnasium på kortet gennem eksterne samarbejder lokalt, nationalt og globalt.
Læs om de konkrete indsatsområder under de tre strategiske spor nedenfor.
Faglighed i fællesskab
Vi arbejder med faglig trivsel og styrker elevernes mod og tro på, at de ved at satse og turde fejle i trygge læringsfællesskaber bliver så dygtige som muligt.
Strategiske indsatsområder 2025-2030:
- Styrke samarbejde i faggrupperne som vigtige ankre i den pædagogiske udvikling af Himmelev Gymnasium for at sikre høj faglighed og faglig trivsel
- Udvikle elevernes mod og motivation til at sætte dem selv fagligt på spil ved at de deltager aktivt og udfordrer sig selv
- Udvikle handleplaner for digital dannelse og hensigtsmæssig inddragelse af AI i undervisningen i arbejdsgrupper og faggrupper.
- Fastholde faglige initiativer inden for kommunikation og digitale kompetencer
Indsatser 2025-2026:
- Faggrupperne samarbejder om skrivedage, øveterminsprøver og terminsprøver – mulighed at lade disse indgå i en skriftlig progressionsplan i fag med skriftlig dimension eller eksamen.
- Faggrupperne arbejder videre med aktioner om AI i den mundtlige undervisning og i brug af fordybelsestid – koblet til UVM forsøg og Roskilde Gymnasier AI.
- Faggrupperne drøfter evalueringen af undervisningen.
- Implementering af nyt samlet introforløb inklusive digital dannelse og Netwerk.
- Udarbejde plan/inspirationskatalog over Netwerksøvelser, som man kan arbejde med i 2g, 3g og 2hf.
- Skriftlige forløb frem mod større skriftlige opgaver udbydes til alle elever, og nogle flerfaglige forløb gentænkes (på STX).
- Kompetenceudvikling for at kunne imødekomme nye elevtyper og krav om integration af AI i undervisningen.
Medborgerskab og aktiv deltagelse
Vi arbejder målrettet med elevernes personlige udvikling og ansvarlighed gennem deltagelse i aktiviteter og udvalg i og uden for undervisningen.
Strategiske indsatsområder 2025-2030:
- Fastholde HG's stærke elevdemokrati.
- Styrke mod og fællesskab og øge elevernes engagement i aktiviteter og udvalg på tværs af klasser og årgange.
- Styrke elevaftrykket på Himmelev Gymnasium gennem udsmykning og kreative tiltag.
Indsatser 2025-2026:
- HimModuler onsdag i 4.modul med aktiviteter for elever inden for studiekredse, fagligt løft, idræt, kreative fag og andet udbydes.
- Styrke elevernes erfaringer med medborgerskab og frivillighed ved den årlige indsamlingsuge til fordel for Danmarksindsamlingen.
- Understøtte elevdrevne initiativer om aktive fællesskaber uden for undervisningen fx bordtennis, bordfodbold o. lign.
- Inddrage HG's elever i brug, vedligehold og oprydning på fællesarealer.
- Styrke elevernes udsmykning af skolen med ”ugens elevværk”/udstillingsområder.
- Klimahandledag i samarbejde med Danske Gymnasier løber af stablen for første gang 19.09.25 – workshops afvikles af HG lærere og elever og eksterne oplægsholdere.
- Fondsansøge midler til Fletværket, tilbygningen til idrætshallen, og andre relevante byggeprojekter og indsatser på Himmelev Gymnasium.
Udsyn og muligheder
Vi åbner elevernes øjne for muligheder i omverdenen og omverdenens øjne for de muligheder, som Himmelev Gymnasium bringer ved at sætte Himmelev Gymnasium på kortet gennem eksterne samarbejder lokalt, nationalt og globalt.
Strategiske indsatsområder 2025-2030:
- Tydeliggøre, at Himmelev Gymnasium er et sted, hvor man kan gå flere veje karrieremæssigt inden for medier og kreativitet, sport og uniform, naturvidenskab og samfundsfag.
- Styrke internationale samarbejder og udveksling gennem Erasmus og Horizon.
- Styrke samarbejde med omkringliggende folkeskoler, virksomheder og aftagerinstitutioner.
- Øge synligheden i lokalsamfundet, Trekroner og Himmelev, ved gensidige besøg og samarbejder med lokale virksomheder og organisationer.
- Øge elevernes bevidsthed og viden om bæredygtighed gennem grønne initiativer i og uden for undervisningen.
Indsatser 2025-2026:
- STARK for alle rejseklasser og rejselærere.
- Opnå Erasmus certificering.
- Fortsætte samarbejde med COROLAB og Erhvervsøkonomi om bæredygtige klimaløsninger.
- Iværksætte særlig brobygning inden for Science, Hum og Krea for interesserede elever på de lokale folkeskoler (Krea: i samarbejde med Kulturhus Trekroner).
- 3g samfundsfag samarbejde med folkeskoler om kommunalvalg 2025.
- Tone studieretninger inden for naturvidenskab, samfundsfag/EØ, idræt og medier/kreativitet gennem samarbejder med RUC og Absalon og udvalgte valgfag.
- Samarbejde med Flyvestation Skalstrup om Militær Mentaltræning og Selvledelse og Idræt B.