Veninder 2 (3)

BLIV ELEV

”Jeg har altid vidst, at jeg gerne ville gå på Himmelev. Her er et stærkt sammenhold – måske fordi skolen ikke er større, end den er. Vi kender lidt hinanden allesammen, så du møder altid en, du kan snakke med, uanset hvor du går hen på skolen.”
- Casper, 3.z

Velkommen til Himmelev Gymnasium

Overvejer du at søge ind på en ungdomsuddannelse? Har du lyst til fordybe dig i fagene og samtidig få en bred almen uddannelse, der giver dig masser af muligheder for videreuddannelse? Vil du gerne være en del af et stærkt fællesskab, hvor der er plads til alle og rum til forskelligheder? Så er Himmelev Gymnasium måske noget for dig.

Himmelev Gymnasium er Roskildes mindste gymnasium med 700 elever fordelt på stx og hf. Vi synes selv skolens størrelse er helt perfekt, for vi er tilpas store til at kunne tilbyde en bred vifte af studieretninger (stx) og fagpakker (hf) og samtidig tilpas små til, at alle på en eller anden måde kender hinanden på skolen på tværs af klasser og årgange. Det gælder faktisk både elever og lærere.

Sammenholdet på Himmelev Gymnasium er helt sikkert en af vores største styrker. Det samme er vores fokus på elevtrivsel. Vi er meget bevidste om, at netop trivsel og læring går hånd i hånd. Vores elever, himmegængerne, deltager i vid udstrækning i skolens mange udvalg og har her direkte indflydelse på vedligeholdelsen og udviklingen af det stærke sociale miljø, der præger Himmelev Gymnasium.

Lærerne på Himmelev Gymnasium er af en særlig støbning. Det er ikke uden grund, at vi i flere år har ligget blandt de gymnasier i Danmark, der har haft flest indstillede undervisere til Politikens Undervisningspris. Det er vi ret stolte af.

Årgangsbillede 2

Bliv elev på Himmelev Gymnasium

Skal du være student sammen med os på byens måske hyggeligste gymnasium? På Himmelev Gymnasium tilbyder vi både stx (den røde hue) og hf (den lyseblå hue).

Ansøg stx   Ansøg hf

Studieretninger

Drømmer du om den røde studenterhue?
Så tag et kig på vores 15 forskellige studieretninger på stx.

Se vores studieretninger

Fagpakker

Vil du gerne blive student på 2 år og få den blå studenterhue?
Så se nærmere på vores 5 fagpakker på hf.

Se vores fagpakker

Introkursus og brobygning

Når du går i 8. klasse, kan du komme på introkursus på Himmelev Gymnasium for at finde ud af, om stx er noget for dig.

Du kommer typisk på et hold, hvor der også er andre fra din skole. Introkurserne varer 2 dage, og du vil få lov at prøve et bredt udvalg af gymnasiets fag, samtidig med at du også mærker lidt af det sociale liv på et gymnasium.

På Himmelev Gymnasium har vi særlige elevguider knyttet til introkurserne, som sørger for at ryste jer sammen på holdet, og som følger jer begge dage.

Når du går i 9. eller 10. klasse, kan du komme i brobygning af en uges varighed på Himmelev Gymnasium.

Her skal du i forvejen vælge, om du vil snuse til stx eller hf.

Dit brobygningshold får sit eget skema med forskellige af gymnasiets fag, så du får en realistisk oplevelse af hverdagen som gymnasieelev.

Måske er der også en fællestime eller en Go' Morgen Himmelev på programmet, mens du er her, og det skal du og dit hold selvfølgelig også være med til.

Du kommer også til at møde nogle af vores elevambassadører, der vil hjælpe dit hold med at falde til og svare på jeres spørgsmål i løbet af ugen.

Du tilmelder dig både introkursus og brobygning på Himmelev Gymnasium gennem din uddannelsesvejleder.

Besøgsdage

Besøgsdagene er for dig, der ikke var til Åbent Hus, og som gerne vil høre mere om Himmelev, eller som gerne vil se skolen én gang til, inden du søger om optagelse.

Hvis du går på efterskole har vi to muligheder for besøg i uge 7: mandag og onsdag formiddag. De ligger i uge 7, fordi mange efterskoler har vinterferie i den uge, og derfor kan besøge os der.

Til en besøgsdag møder du nogle af dem, som gør Himmelev Gymnasium til noget særligt, når både rektor, elever, lærere og en studievejleder er med.

Der er selvfølgelig også tid til en rundvisning, og så byder vi på en kop te og et stykke kage til sidst. Dine forældre er også meget velkomne.

Besøgsdagene i 2024 er nu overstået, men du får selvfølgelig muligheden igen i 2025. Når vi nærmer os, vil du kunne finde tilmeldingslinks herunder.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis du gerne vil have en rundvisning på Himmelev Gymnasium med en elevambassadør, der også kan fortælle dig lidt om livet som himmegænger.