Samfundsfag A

Engelsk A
(International)

Hvorfor er den amerikanske presse mere kynisk end den danske?

Hvorfor er det svært at opnå global enighed om at løse jordens klimaudfordringer?

Hvorfor er det kun visse konflikter, den vestlige verden blander sig i?

Om studieretningen

Elsker du at rejse og lære mere om andre lande, deres befolkning og lokale forhold?

Finder du det interessant at undersøge globale problemstillinger som klimaudfordringer, konfliktzoner eller den stigende nationalisme?

Er internationale forhold bare lidt mere spændende end de danske?

Så er Himmelev Gymnasiums nye internationale studieretning sikkert noget for dig. Studieretningsfagene er Samfundsfag A og Engelsk A.

Undervisningssproget er dansk, men engelsk vil fylde rigtig meget – både i den daglige undervisning, men i særdeleshed også på studieturene.

Der er nemlig mere rejseaktivitet på denne studieretning end på de øvrige. Vi rejser i både 2.g og 3.g, og den ene tur vil gå til en oversøisk destination, fx USA.

Vi har ekstra fokus på internationale forhold – både i den daglige undervisning og på de ekskursioner og studieture, som er forbundet med studieretningen.

Der vil blive arbejdet projektorienteret, og du vil få mulighed for på første hånd at undersøge og dokumentere den virkelighed, du møder undervejs på dine rejser.

White Icon

VALGFAG

1 naturvidenskabeligt valgfag (B), 1 valgfag (valgfrit niveau), 1 valgfag (C).

HVILKE UDDANNELSER FÅR JEG ADGANG TIL?

Studieretningen Engelsk A - Samfundsfag A giver adgang til en bred vifte af videregående uddannelser. Se oversigten på Uddannelsesguiden/Adgangskortet. Husk at dine muligheder kan udvides med dine valgfag. Prøv at taste valgfagene ind i oversigten i linket.

STUDIETUR TIL USA

På den internationale studieretning kommer du ud at rejse flere gange. I 1.g kan du melde dig til en frivillig udvekslingsrejse til vores venskabsgymnasium i Slovenien. I 2.g skal du på studietur til en europæisk destination. I 3.g ligger den store internationale tur som gerne går til USA. I efteråret 2023 var 3.b på en 10 dages tur til New York og Washington. Se med her og få lidt af klassens newyorkerstemning.
Video: Emma Halfdaner, 3.b

Samfundsfag A – Engelsk A (international)

* Hvis Latin C vælges som et valgfag på C-niveau, kan det naturvidenskabelige fag på B-niveau
erstattes af et andet valgfag på B-niveau (C >> B)

GF

Biologi B / Fysik B / Naturgeografi B*
Y7A8853

DESIGN DIN STUDIERETNING

Prøv studieretningvælgeren. Her kan du selv sammensætte din drømmestudieretning og se mulighederne for sprog, kunst og valgfag.

Gå til studieretningsvælgeren

Y7A8804

SE VORES MANGE VALGFAG

Valgfagene giver dig mulighed for at tone din studieretning efter dine særlige interesser.

Se valgfag på stx