

Kvalitetssikring
På Himmelev Gymnasium arbejder vi systematisk med evaluering og kvalitetssikring. Nedenfor, under de fire hovedområder for kvalitetssikring, kan du bl.a. læse om, hvordan vi arbejder med evaluering af skolens indsatsområder, evaluering af undervisning og elevtrivsel samt evaluering af eksamensresultater.
Arbejdet med kvalitetssikring er organisatorisk forankret i en arbejdsgruppe, som hører under ledelsen og behandles i udvalget for koordination.
Har du spørgsmål til vores arbejde med kvalitetssikring, så kontakt uddannelsesleder Lene Glerup.
Selvevaluering
Skolens selvevaluering består af to elementer:
- Udvalgte punkter fra hovedområderne nedenfor.
- En evaluering af skolens indsatsområder.
Indsatsområderne danner grundlag for skolens arbejde, og de er dermed centrale for alle. Derfor gennemfører vi fra skoleåret 2025/2026 en årlig, kvantitativ evaluering af indsatsområderne blandt både elever og lærere.
Resultaterne af selvevalueringen danner grundlag for en opfølgende handleplan, som viser, hvilke indsatser vi har opfyldt, og hvilke vi skal arbejde videre med i det kommende skoleår.
Handleplanen vil fremgå af skolens årsrapport. Læs den seneste årsrapport.
Elevevaluering
Vi arbejder målrettet med fokus på formativ (fremadrettet) evaluering. Vores elever og deres læring evalueres løbende i undervisningen fx via feedback på skriftlige opgaver, mundtlig evaluering og evalueringssamtaler.
Større skriftlige opgaver som dansk-historieopgaven (1g) og studieretningsopgaven (2g) evalueres med en mundtlig prøve. Eleverne er desuden til interne prøver (årsprøver) både mundtligt og skriftligt ved afslutningen af 1g, 1hf og 2g samt til terminsprøver i 2hf og 3g.
Det er lærerne, der står for elevevalueringen på klasse- og elevniveau.
Undervisningsevaluering
Mindst to gange om året evaluerer eleverne undervisningen, læreprocesserne og lærernes didaktiske valg på hvert hold.
Mindst en gang om året skal eleverne have mulighed for at besvare en anonym undervisningsevaluering på skrift.
De vigtigste resultater fra evalueringerne fremlægges af læreren for klassen, og lærer og klasse drøfter, hvilke mønstre evalueringen viser.
Det er lærerne, der er ansvarlige for undervisningsevalueringer og opfølgning. Der afsættes tid til, at faggrupperne drøfter mønstre i evalueringerne på tværs af hold.
Skoleevaluering
Vi udfører de lovpligtige skoleevalueringer og gennemfører således medarbejdertrivselsundersøgelse, Arbejdspladsvurdering, elevtrivselsundersøgelse samt undervisningsmiljøvurdering (se den seneste elevbesvarelse af spørgeskema om undervisningsmiljø.)
Skolens overordnede præstationer undersøges via data om eksamensresultater, elevernes overgang til videregående uddannelse samt frafald og fravær. På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over disse data. Se under punktet uddannelsesstatistik nedenfor.
Læs den fulde ordlyd af Himmelev Gymnasiums evalueringsplan og kvalitetssystem.

Uddannelsesstatistik
På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over Himmelev Gymnasiums eksamensresultater, trivsel, overgang til videregående uddannelse, frafald m.m..
Se uddannelsesstatistikken for STX på Himmelev Gymnasium
Se uddannelsesstatistikken for HF på Himmelev Gymnasium