Y7A9407

Udvikling

IMG 1168

Indsatsområder

Himmelev Gymnasiums indsatsområder for skoleåret 2024-2025 fokuserer i særlig grad på at skærpe skolens profil og at styrke læringskulturen.

Ny vision for Himmelev Gymnasium

Himmelev Gymnasium har i en årrække arbejdet meget målrettet med skoleudvikling og styrkelse af skolens profil. Det giver nu anledning til at revidere Himmelev Gymnasiums vision, så den i højere grad afspejler de ambitioner, der præger udviklingsarbejdet.
I skoleåret 2024-25 igangsættes det store visionsarbejde med inddragelse af både medarbejdere, elever og bestyrelse.

Digitalisering og AI som redskaber til læring

I foråret 2024 udgav Ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler deres anbefalinger til, hvordan vi kan håndtere digitale hjælpemidler til eksaminer og prøver. En af anbefalingerne er at gøre digital teknologi og kunstig intelligens til et strategisk indsatsområde.

I skoleåret 2024-25 øger vi derfor fokus på digitalisering og kunstig intelligens som redskab til læring. Digitale hjælpemidler skal indtænkes i den daglige undervisning, så Himmelev Gymnasium bliver klar til en forventet afprøvning af nye prøveformer. Det skal bl.a. ske ved at udarbejde en plan for lærernes efteruddannelse inden for AI og AI-didaktik.

Professionel kapital

Lærernes arbejdsmiljø er et meget vigtigt parameter for kvaliteten i undervisningen. I forlængelse af undersøgelsen Afdækning af Professionel Kapital blandt lærerpersonalet vil vi i skoleåret 2024-25 særligt stille skarpt på områderne Oplevet kvalitet og Store følelsesmæssige krav i den fortsatte udvikling af arbejdsmiljøet på Himmelev Gymnasium.

Indsatsen vil være forankret i MIO, der bl.a. udarbejder en handleplan til at højne den organisatoriske og oplevede kvalitet.

Grøn bæredygtighed

Himmelev Gymnasium har i de senere år foretaget større investeringer i grøn bæredygtighed bl.a. i solceller på hallens tag, aftale om levering af grøn strøm, etablering af affaldssorteringssystem, nye radiatorer i alle lokaler og hjemstavne samt elladestandere på p-pladsen. I foråret 2024 omlagdes en del af skolens grønne områder til Vild Natur for at fremme biodiversiteten.

I skoleåret 2024-25 arbejder vi videre med den bæredygtighedsplan, som er udarbejdet med rådgivning fra KUBEN. Vi vil bl.a. udarbejde et særligt forløb i biologi- og kemidelen af naturvidenskabeligt grundforløb med fokus på bæredygtighed.

Derudover stiller Himmelev Gymnasium vores udendørsarealer og skolemøbler til rådighed som testmiljøer for cirkulære løsninger for virksomheder og studerende ifm. COCONF2024.

Kvalitetssikring

På Himmelev Gymnasium arbejder vi systematisk med evaluering og kvalitetssikring af både undervisning og undervisningsmiljø.
Du kan læse mere om udvikling og kvalitet på Himmelev Gymnasium i årsrapporten.

Selvevaluering

Skolens indsatsområder er en vigtig del af Himmelev Gymnasiums selvevaluering. Derudover indeholder selvevalueringen medarbejder- og elevtrivselsundersøgelser, samlet eksamensresultat, overgang til videregående uddannelse samt fravær og frafald.
Rektor har det overordnede ansvar for selvevalueringen.

Elevevaluering

Vi arbejder målrettet med fokus på formativ (fremadrettet) evaluering. Vores elever og deres læring evalueres løbende i undervisningen fx via feedback på skriftlige opgaver, mundtlig evaluering og evalueringssamtaler.

Større skriftlige opgaver som dansk-historieopgaven (1g) og studieretningsopgaven (2g) evalueres med en mundtlig prøve. Eleverne er desuden til interne prøver (årsprøver) både mundtligt og skriftligt ved afslutningen af 1g, 1hf og 2g samt til terminsprøver i 2hf og 3g.

Vi gennemfører en årlig elevtrivselsundersøgelse ud fra de rammer, der er fastlagt af ministeriet.

Det er lærerne, der står for elevevalueringen på klasse- og elevniveau.

Ledelsen er ansvarlig for elevtrivselsundersøgelsen.

Undervisningsevaluering

Mindst 2 gange om året evaluerer eleverne undervisningen, læreprocesserne og lærernes didaktiske valg på hvert hold.

Mindst 1 gang om året skal eleverne have mulighed for at besvare en anonym undervisningsevaluering.

Det er faglærerne, der er ansvarlige for undervisningsevaluering og opfølgning.

Skoleevaluering

Himmelev Gymnasium udfører de lovpligtige skoleevalueringer og gennemfører således Medarbejdertrivselsundersøgelse og Arbejdspladsvurdering.
Skolens overordnede præstationer undersøges via data om eksamensresultater, elevernes overgang til videregående uddannelse samt frafald og fravær.
Det er ledelsen og MIO (Medarbejderindflydelsesorgan), der er ansvarlig for skoleevalueringen.
Læs den fulde ordlyd af Himmelev Gymnasiums evalueringsplan og kvalitetssystem

Blå Studenter

Uddannelsesstatistik

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over Himmelev Gymnasiums eksamensresultater, trivsel, overgang til videregående uddannelse, frafald m.m..

Se uddannelsesstatistikken for STX på Himmelev Gymnasium

Se uddannelsesstatistikken for HF på Himmelev Gymnasium