Årgangsbillede 2

Ansøg STX

Sådan søger du ind på STX

Du kan søge om optagelse på stx efter 9. klasse, hvis du er vurderet uddannelsesparat og har mindst 5 i gennemsnit af standpunktskaraktererne.

Din skole og uddannelsesvejleder hjælper dig med at udfylde din uddannelsesplan og vejleder dig og dine forældre i at søge om optagelse.

Ansøgningsfristen er 1. marts 2024

I forbindelse med din ansøgning om optagelse i gymnasiet på stx skal du vælge følgende:

• Hvilket fremmedsprog ud over engelsk du ønsker
  • Hvilket kunstnerisk fag du ønsker

Du skal først vælge studieretning i slutningen af grundforløbet i 1.g, men det er en god idé, hvis du orienterer dig lidt på hjemmesiden allerede nu, så du har en idé om, hvor dine interesser ligger.

På Himmelev Gymnasium kan du vælge mellem følgende fremmedsprog:

• Fransk
  • Italiensk
  • Spansk
  • Tysk

Engelsk er obligatorisk fremmedsprog for alle.

De kunstneriske fag er:

• Billedkunst
  • Drama
  • Mediefag
  • Musik

Læs mere om optagelseskrav og frister på www.optagelse.dk

Det er en betingelse for endelig optagelse, at du har søgt til tiden, og at du efterfølgende lever op til de faglige adgangskrav i de afsluttende standpunktskarakterer samt bekræfter dit faglige niveau ved Folkeskolens Afgangseksamen.

I tvivl?

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål om Himmelev Gymnasium eller om vores uddannelser. Skolens kontor har åbent hver dag kl. 8-15.

Tlf: 4675 7444

Du kan også sende en mail til en af vores studievejledere.

Kontakt studievejlederne