Y7A9407

Udvikling

IMG 1168

Indsatsområder

Himmelev Gymnasiums indsatsområder for skoleåret 2024-2025 fokuserer i særlig grad på at skærpe skolens profil og at styrke læringskulturen.

Ny vision for Himmelev Gymnasium

Himmelev Gymnasium har i en årrække arbejdet meget målrettet med skoleudvikling og styrkelse af skolens profil. Det giver nu anledning til at revidere Himmelev Gymnasiums vision, så den i højere grad afspejler de ambitioner, der præger udviklingsarbejdet.
I skoleåret 2024-25 igangsættes det store visionsarbejde med inddragelse af både medarbejdere, elever og bestyrelse.

Digitalisering og AI som redskaber til læring

I foråret 2024 udgav Ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler deres anbefalinger til, hvordan vi kan håndtere digitale hjælpemidler til eksaminer og prøver. En af anbefalingerne er at gøre digital teknologi og kunstig intelligens til et strategisk indsatsområde.

I skoleåret 2024-25 øger vi derfor fokus på digitalisering og kunstig intelligens som redskab til læring. Digitale hjælpemidler skal indtænkes i den daglige undervisning, så Himmelev Gymnasium bliver klar til en forventet afprøvning af nye prøveformer. Det skal bl.a. ske ved at udarbejde en plan for lærernes efteruddannelse inden for AI og AI-didaktik.

Professionel kapital

Lærernes arbejdsmiljø er et meget vigtigt parameter for kvaliteten i undervisningen. I forlængelse af undersøgelsen Afdækning af Professionel Kapital blandt lærerpersonalet vil vi i skoleåret 2024-25 særligt stille skarpt på områderne Oplevet kvalitet og Store følelsesmæssige krav i den fortsatte udvikling af arbejdsmiljøet på Himmelev Gymnasium.

Indsatsen vil være forankret i MIO, der bl.a. udarbejder en handleplan til at højne den organisatoriske og oplevede kvalitet.

Grøn bæredygtighed

Himmelev Gymnasium har i de senere år foretaget større investeringer i grøn bæredygtighed bl.a. i solceller på hallens tag, aftale om levering af grøn strøm, etablering af affaldssorteringssystem, nye radiatorer i alle lokaler og hjemstavne samt elladestandere på p-pladsen. I foråret 2024 omlagdes en del af skolens grønne områder til Vild Natur for at fremme biodiversiteten.

I skoleåret 2024-25 arbejder vi videre med den bæredygtighedsplan, som er udarbejdet med rådgivning fra KUBEN. Vi vil bl.a. udarbejde et særligt forløb i biologi- og kemidelen af naturvidenskabeligt grundforløb med fokus på bæredygtighed.

Derudover stiller Himmelev Gymnasium vores udendørsarealer og skolemøbler til rådighed som testmiljøer for cirkulære løsninger for virksomheder og studerende ifm. COCONF2024.

Kvalitetssikring

På Himmelev Gymnasium arbejder vi systematisk med evaluering og kvalitetssikring. Nedenfor kan du bl.a. læse om, hvordan vi arbejder med evaluering af skolens indsatsområder, evaluering af undervisning og elevtrivsel samt evaluering af eksamensresultater.

Arbejdet med kvalitetssikring er organisatorisk forankret i en arbejdsgruppe, som hører under udvalget for koordination.

Har du spørgsmål til vores arbejde med kvalitetssikring, så kontakt uddannelsesleder Lene Glerup. 

Selvevaluering

Evaluering af skolens indsatsområder udgør en central del af Himmelev Gymnasiums selvevaluering. Indsatsområderne danner grundlag for skolens arbejde og alle er forpligtede af dem. De evalueres løbende og ved den årlige rapportering til bestyrelsen. Læs den seneste årsrapport.

Fra skoleåret 2025/2026 gennemfører vi hvert år en kvantitativ evaluering af indsatsområderne blandt elever og lærere. Resultaterne danner grundlag for en handlingsplan, som viser, hvilke mål vi har opfyldt, og hvilke vi skal arbejde videre med i det kommende skoleår.

Skolens selvevaluering indeholder desuden relevante dele fra evalueringerne beskrevet nedenfor.

Elevevaluering

Vi arbejder målrettet med fokus på formativ (fremadrettet) evaluering. Vores elever og deres læring evalueres løbende i undervisningen fx via feedback på skriftlige opgaver, mundtlig evaluering og evalueringssamtaler.

Større skriftlige opgaver som dansk-historieopgaven (1g) og studieretningsopgaven (2g) evalueres med en mundtlig prøve. Eleverne er desuden til interne prøver (årsprøver) både mundtligt og skriftligt ved afslutningen af 1g, 1hf og 2g samt til terminsprøver i 2hf og 3g.

Det er lærerne, der står for elevevalueringen på klasse- og elevniveau.

Undervisningsevaluering

Mindst to gange om året evaluerer eleverne undervisningen, læreprocesserne og lærernes didaktiske valg på hvert hold.

Mindst en gang om året skal eleverne have mulighed for at besvare en anonym undervisningsevaluering på skrift.

De vigtigste resultater fra evalueringerne fremlægges af læreren for klassen, og lærer og klasse drøfter, hvilke mønstre evalueringen viser. 

Det er lærerne, der er ansvarlige for undervisningsevalueringer og opfølgning. Faggrupperne arbejder desuden sammen om undervisningsevaluering med henblik på eleverne faglige trivsel.

Skoleevaluering

Vi udfører de lovpligtige skoleevalueringer og gennemfører således medarbejdertrivselsundersøgelse, Arbejdspladsvurdering, elevtrivselsundersøgelse samt undervisningsmiljøvurdering (se den seneste elevbesvarelse af spørgeskema om undervisningsmiljø.)

Skolens overordnede præstationer undersøges via data om eksamensresultater, elevernes overgang til videregående uddannelse samt frafald og fravær. På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over disse data. Se under punktet uddannelsesstatistik nedenfor. 

Det er ledelsen og arbejdsmiljøudvalget (AMU), der er ansvarlig for skoleevalueringen.

Læs den fulde ordlyd af Himmelev Gymnasiums evalueringsplan og kvalitetssystem

Blå Studenter

Uddannelsesstatistik

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over Himmelev Gymnasiums eksamensresultater, trivsel, overgang til videregående uddannelse, frafald m.m..

Se uddannelsesstatistikken for STX på Himmelev Gymnasium

Se uddannelsesstatistikken for HF på Himmelev Gymnasium