Studentersmil

Studentertid

Vi revner af stolthed hver sommer, når vi sender et nyt hold blå og røde studenter videre ud i verden. Og det skal selvfølgelig fejres.

Årgangsbillede 2

Om studentertiden

Studentertiden er på en gang højtidelig, festlig og en lille smule sørgmodig, for det er også den tid, hvor studenterne skal tage afsked med Himmelev Gymnasium.

Sidste skoledag i maj fejres helt traditionelt med udklædning, karameller og forskellige dyster på græsbanerne.

Studenterne springer ud mandag, tirsdag og onsdag i den sidste uge før sommerferien. Vi pynter op med flag og blomster i kantinen, hvor der vil være plads til, at familie og venner kan fejre den nybagte student, når huen skal sættes på.

Onsdag aften samles studenterne, deres lærere og skolens bestyrelse til dimittendmiddag i kantinen.

Vi holder translokation med efterfølgende vognkørsel fredag i den sidste uge. I år ligger translokationen fredag den 28. juni 2024 kl. 10.

Her er alle studenternes pårørende naturligvis inviteret med til at overvære den ceremonielle overgang fra at være elev til at være student.

På programmet er overrækkelsen af eksamensbeviserne, rektors tale, studentertalen og forskellige underholdende indslag.

Efter translokationen følges vi ud til de ventende studentervogne for endeligt at sende de glade studenter ud i verden.

Når vi giver huer på

Vi elsker studenterdagene på Himmelev Gymnasium! Flaget er hejst, og kantinen er pyntet op med blomster til familiers og venners fejring af de nybagte studenter.

Når det er blevet tid til at få hue på, så er det typisk en forældre, en søskende, en god ven eller en lærer, der får æren af at sætte huen på hovedet af studenten. Det foregår udenfor den hjemstavn, hvor studenten har sin sidste eksamen. Der er jo fortsat eksaminer med andre elever inde i hjemstavnen, og derfor skal der være ro derinde.

Tag endelig bobler, kage, frugt og snacks med til fejringen og bliv her gerne et par timer men hjælp os med at rydde op bagefter og få affaldssorteret det, som I ikke tager med hjem igen.

289699117 5264380163642407 2754670477494846145 N
Group 33

Dimittendmiddag

Onsdag aften i studenterugen holder vi dimittendmiddag. Så har den sidste student fået sin hue, og det er blevet tid til at fejre, skrive i huer og tage afsked med lærerne.

Der er festmiddag for alle vores blå og røde studenter, lærerne, ledelsen og administrationen. Kantinen bliver dækket festligt op, og hver klasse sidder sammen med deres lærere. Under middagen vil der være forskellige underholdende indslag, studentersange og en skåltale til lærerne.

Tilmelding til dimittendmiddagen sker via gymbetaling. Afgangseleverne får nærmere besked om tilmeldingsfrist, pris og menu i begyndelsen af juni.

Translokation

Translokationen er den højtidelige ceremoni, hvor vi som skole endeligt tager afsked med årets studenter. Det er her rektor holder tale til studenterne og overrækker eksamensbeviserne. Der vil også være en studentertale, underholdning ved skolens kor samt overrækkelse af blomster til studenter, der på den ene eller anden måde har gjort sig særligt bemærket.

Translokationen foregår i hallen, og de forreste stolerækker vil være reserveret til studenterne. Forældre, søskende og bedsteforældre er naturligvis alle inviteret med til den store dag.
Der vil være adgang til hallen fra kl. 9.45. Studenterne mødes allerede kl. 9.30 til det store studenterfoto, som tages mellem naturfagshjemstavnen og blå hjemstavn.

Der er handikapadgang til hallen via rampe på bagsiden af bygningen.

HIMMESTUDENTER 2023