Studietur 2

Studieture og udveksling

Vi har mange internationale forbindelser på Himmelev Gymnasium, så der er gode muligheder, hvis du har lyst til at krydre din gymnasietid med internationale oplevelser. Vi har stærke bånd til gymnasier flere steder i Europa. Vores venskabsgymnasier ligger blandt andet i Trieste og Salerno i Italien, Skofja Loka i Slovenien og Cadiz i Spanien.

Studieture

Alle klasser kommer på mindst 1 studietur.

Til foråret rejser 1.hf’erne og 2.g’erne på studieture ud i Europa, og om efteråret er der mulighed for kortere studieture i nogle af A-fagene i 3.g. I foråret 2024 ligger rejseugen i uge 15.

Vi rejser altid med både et fagligt og et socialt fokus, og det er vigtigt for os, at alle elever i klassen deltager. Derfor er der også et loft over prisen på studieturene. Det varierer lidt fra år til år, men er i øjeblikket på 5000 kr., der skal dække transport, logi og udgifter til aktiviteter på destinationen.

Hvis du har lyst til at få endnu mere af verden ind i din uddannelse, kan du søge om optagelse på den internationale studieretning

Udveksling

Hvert år tager vi imod udenlandske elever, der tilbringer mellem 3 måneder og et helt år sammen med os på Himmelev.

De bringer et internationalt pust med sig og bidrager til oplevelsen af, at vi på Himmelev Gymnasium også er en del af en større international helhed.

Du har også selv mulighed for at tage på udveksling, mens du går i gymnasiet. En mulighed er fx at tage 1-3 måneder på vores venskabsgymnasium i Slovenien. Her bor du hos en slovensk værtsfamilie, og du kommer typisk i klasse med din værtssøster eller -bror, som du også selv skal være vært for hjemme i Danmark, når det er deres tur til at besøge Himmelev Gymnasium.

Skriv til vores internationale koordinator Rune Garbers (RG), hvis du vil vide mere om udveksling på Himmelev Gymnasium: hgrg@himgym.dk.

Veninder 2

Erasmus+ med fokus på bæredygtighed

Himmelev Gymnasium deltager i et stort europæisk udvekslingsprojekt med fokus på bæredygtighed. 24 elever i 2.g skal i år samarbejde med elever fra Roccapiemonte i Italien, Montbrisson i Frankrig og Vila Vicosa i Portugal om bæredygtig udvikling i lokalområderne og på de deltagende skoler.

Hver deltager i projektet kommer på 6 dages udveksling på en af de 3 destinationer og skal selv være vært for en europæisk elev, når det er vores tur til at lægge hus til "topmøde" i projektet.

Rejse og ophold bliver betalt af Erasmus+.

Hvis du vil vide mere om Erasmus+udvekslingen, så er du velkommen til at skrive til vores internationale koordinator Rune Garbers (RG): hgrg@himgym.dk

VIL DU VIDE MERE OM STX?

Gå til stx-siden