Hvis du har søgt om optagelse i 1.g eller 1.hf efter sommerferien, får du besked om pladsreservation den 8/5. Senest 1/7 får du endelig besked om optagelse --- Se billeder fra studietursugen på facebook og instagram --- Stor stigning i søgetallet til Himmelev Gymnasium ---

BREAKING NEWS

Burning Paper

1.Y's NYHEDSOVERBLIK

Vi samler de vigtigste nyheder, der har relevans for dig og de andre himmegængere lige her på HimmeNews. Denne gang er det 1.y, der hjælper dig med at finde vej i nyhedsjunglen ved at udpege 3 nyheder, som de synes er værd at tage et kig på:
Nikotin skader din hjerne
My AI gør børn bange
Forstå (måske!) koranloven

Tobak

NIKOTIN SKADER DIN HJERNE

Måske har du selv prøvet det: Nikotinposer, e-cigaretter og Puff Bars. Flere og flere unge bruger nikotinprodukter, og det kan faktisk give omfattende skader på hjernen og bl.a. udløse angst, depression, stress og koncentrationsbesvær. Og det er ikke skader, man bare sådan lige kommer af med igen.
Det skriver Ugeskrift for Læger. Du kan læse hele artiklen her:

"Nikotin kan give varige skader på hjernen"

My Ai

MY AI GØR BØRN BANGE

Snapchats nye funktion My AI skulle egentlig være børn og unges nye bedste digitale ven, men noget tyder på, at børn er mere bekymrede for datasikkerhed, end Snapchat havde regnet med. Børns Vilkår fortæller i hvert fald, at de bliver kontaktet af børn, der føler sig overvåget og er skræmte. Og Børns Vilkår deler børnenes bekymring, for der er en risiko for, at My AI "misvejleder børn og unge, som i virkeligheden har allermest brug for at tale med en professionel, en god ven eller en voksen," skriver DR. Du kan læse hele artiklen her:

"Snapchat har introduceret en ven, der er baseret på kunstig intelligens"

Koran

FORSTÅ (MÅSKE!) KORANLOVEN

Folketinget vedtog i december 2023 en lov, der gør det ulovligt at ødelægge religiøse genstande. Loven hedder "Koranloven", fordi den i udgangspunktet blev lavet for at stoppe afbrændinger af koraner foran forskellige ambassader. Men loven er svær at forstå, og selv jurister og politi har haft svært ved at finde ud af, hvordan den skal fortolkes. DR har bedt en professor og en dommerfuldmægtig om at gøre os klogere på, hvad loven betyder for almindelige mennesker. Læs svarene i artiklen:

"Hvad betyder koranloven for dig?"

ÅBENT HUS 2024

Tirsdag den 23. januar åbnede vi Himmelev Gymnasium for nysgerrige kommende elever og deres forældre. Kantinen var fyldt til randen, og der var rift om elevguiderne, der bød på rundvisninger, præsentationer af studieretninger og fagpakker og et indblik i livet som himmegænger. Tak til alle jer, der kiggede forbi. Og tak til elever, lærere, kontor og pedeller, der fik det hele til at spille. Husk at du skal søge om optagelse senest 1. marts på optagelse.dk

Aabenhus24_2
AabentHus24_1
028A4252

2.C I MEDIACAMP-FINALEN

Efter et intenst forløb i efteråret kom 2.c som 1 ud af kun 5 klasser på landsplan i finalen i MediaCamp, som er en journalistisk konkurrence, som afholdes af SDU i Odense (Syddansk Universitet). Det betød, at de skulle på 3 dages bootcamp på universitetet for at producere 4 finaleartikler. 2.c vandt ikke, men deres lærer Anne, skrev sådan her på facebook: "2.c har presset sig selv til det yderste, og derfor kunne de i dag [på finaledagen] levere 4 velskrevne artikler (...), der viser et solidt fagligt niveau og en flot fælles indsats."
Du kan læse klassens finaleprodukter herunder.

Afvist på Mulligans

På bare tæer i 3 graders frost

Der mangler mænd på uddannelserne

Mænd, mand jer op!

Policy Slam ny

VILMA VINDER POLICY SLAM

For andet år i træk vinder Himmelev Gymnasium Policy Slam, som er en talekonkurrence, der afholdes for alle 1.g'ere på Roskilde Katedralskole, Roskilde Gymnasium og Himmelev Gymnasium.
Vindertalen blev holdt af Vilma Iskov Schmitz g4, der talte om unge kvinders utryghed i nattelivet. ”Hvorfor skal jeg være utryg i nattelivet”, spurgte hun de 1100 forsamlede 1.g'ere, ”hvem bliver det næste offer? Dig, dig eller dig?”
Vilma har skrevet talen sammen med Luna Gressmann, Dalina Rostholm, Nanna Hovmand Åberg og Lidia Borsholm Beyarslan.
Talen kommer til at indgå i samlingen dansketaler.dk

Læs hele Vilmas tale

ARGO Reol Square
Group 33

TAG EN BOG - HELT GRATIS

Frederikke og Olivia (himmestudenter 2023) står bag den nye genbrugsreol, som du finder uden for biblioteket. De vandt nemlig sidste år innovationskonkurrencen CoConf med et upcycling-projekt for ARGO. Faktisk blev ARGO så glade for pigernes projekt, at de ansatte dem til at føre genbrugsplanerne ud i livet. Og det betyder bl.a. at du nu kan hente dig en god genbrugsbog helt gratis til hyggelæsning, tidsfordriv i ferien eller julegaven til din mor.

DO YOUR HOMEWORK!

Du har en vigtig aflevering for, men alligevel kommer du til at doom scrolle kattevideoer hele aftenen. Du kan slet ikke koncentrere dig om afleveringen. Kender du det?
1.a Mediefag (mediestudieretningen) har arbejdet med kampagnefilm om digital adfærd. Det er der kommet nogle virkelig fede film ud af. Du kan se en af dem her.