Musik A

Matematik A

Har logisk tænkende mennesker nemmere ved musikteori?

Hvordan kan akustiske svingningsmønstre beskrives matematisk?

Hvordan har Fibonacci-tallene inspireret komponister?

Om studieretningen

Denne studieretning er for dig, der elsker musik og samtidig har lyst til at fordybe dig i både det kreative og det naturvidenskabelige.

Musik og matematik er fag, der spiller overraskende godt sammen.

Lær fx hvordan tonerne kan beskrives matematisk, og hvordan de forskellige mønstre i musikken kan beskrives ved hjælp af sinusfunktioner fra matematikken.

I matematik får du den faglige dybde, som knytter sig til matematik på A-niveau, dvs. der er både mulighed for at dyrke den rene matematik, samtidig med at matematikken giver en god basis i andre faglige sammenhænge.

I musik lærer du at analysere og forstå musikken samtidig med, at du udvikler dine musiske færdigheder og får kompetencer, du også kan bruge i andre fag.

Du bliver fx skarp til samarbejde og god til at fremlægge for andre.

Du bliver en del af Himmelev Gymnasiums aktive musikliv, for vi laver selvfølgelig koncerter og optræder ved de store begivenheder på skolen.

Vi tager ud af huset og deltager i forskellige musik- og teaterbegivenheder, og så er der også en særlig musikhyttetur på programmet, hvor vi under lidt mere uformelle former kan fokusere på et særligt emne.

Det er ikke en forudsætning, at du kan synge og spille i forvejen, men det er selvfølgelig en fordel.

Himmekoret 2
White Icon

VALGFAG

1 naturvidenskabeligt valgfag (B) + 1 valgfag (valgfrit niveau), 1 valgfag (C)

HVILKE UDDANNELSER FÅR JEG ADGANG TIL?

Studieretningen Musik A - Matematik A giver adgang til en bred vifte af videregående uddannelser. Se oversigten på Uddannelsesguiden/Adgangskortet. Husk at dine muligheder kan udvides med dine valgfag. Prøv at taste valgfagene ind i oversigten i linket.

Musik A – Matematik A

*Hvis latin C vælges som et valgfag på C-niveau, kan det naturvidenskabelige fag på B-niveau
erstattes af et andet valgfag på B-niveau (C >> B)

GF

C-niveau, løft fra C- til B-niveau eller løft fra B- til A-niveau
Biologi B / Fysik B / Naturgeografi B*

DESIGN DIN STUDIERETNING

Prøv studieretningvælgeren. Her kan du selv sammensætte din drømmestudieretning og se mulighederne for sprog, kunst og valgfag.

Gå til studieretningsvælgeren

Creative Arts

SE VORES MANGE VALGFAG

Valgfagene giver dig mulighed for at tone din studieretning efter dine særlige interesser.

Se valgfag på stx