Y7A9407

Indsatser og kvalitet

IMG 1168

Indsatsområder

Himmelev Gymnasiums indsatsområder for skoleåret 2024-2025 fokuserer i særlig grad på at skærpe skolens profil og at styrke læringskulturen.

Ny vision for Himmelev Gymnasium

Himmelev Gymnasium har i en årrække arbejdet meget målrettet med skoleudvikling og styrkelse af skolens profil. Det giver nu anledning til at revidere Himmelev Gymnasiums vision, så den i højere grad afspejler de ambitioner, der præger udviklingsarbejdet.
I skoleåret 2024-25 igangsættes det store visionsarbejde med inddragelse af både medarbejdere, elever og bestyrelse.

Faglighed i fællesskab

Vi arbejder med faglig trivsel og styrker elevernes mod og tro på, at de ved at satse og turde fejle i trygge læringsfællesskaber bliver så dygtige som muligt.

Strategiske indsatsområder 2025-2030:

  • Styrke samarbejde i faggrupperne som vigtige ankre i den pædagogiske udvikling af Himmelev Gymnasium for at sikre høj faglighed og faglig trivsel
  • Udvikle elevernes mod og motivation til at sætte dem selv fagligt på spil ved at de deltager aktivt og udfordrer sig selv
  • Udvikle handleplaner for digital dannelse og hensigtsmæssig inddragelse af AI i undervisningen i arbejdsgrupper og faggrupper.
  • Fastholde faglige initiativer inden for kommunikation og digitale kompetencer

Indsatser 2025-2026:

  • Faggrupperne samarbejder om skrivedage, øveterminsprøver og terminsprøver – mulighed at lade disse indgå i en skriftlig progressionsplan i fag med skriftlig dimension eller eksamen.
  • Faggrupperne arbejder videre med aktioner om AI i den mundtlige undervisning og i brug af fordybelsestid – koblet til UVM forsøg og Roskilde Gymnasier AI.
  • Faggrupperne drøfter evalueringen af undervisningen.
  • Implementering af nyt samlet introforløb inklusive digital dannelse og Netwerk.
  • Udarbejde plan/inspirationskatalog over Netwerksøvelser, som man kan arbejde med i 2g, 3g og 2hf.
  • Skriftlige forløb frem mod større skriftlige opgaver udbydes til alle elever, og nogle flerfaglige forløb gentænkes (på STX).
  • Kompetenceudvikling for at kunne imødekomme nye elevtyper og krav om integration af AI i undervisningen.
Medborgerskab og aktiv deltagelse

Vi arbejder målrettet med elevernes personlige udvikling og ansvarlighed gennem deltagelse i aktiviteter og udvalg i og uden for undervisningen.

Strategiske indsatsområder 2025-2030:

  • Fastholde HG's stærke elevdemokrati.
  • Styrke mod og fællesskab og øge elevernes engagement i aktiviteter og udvalg på tværs af klasser og årgange.
  • Styrke elevaftrykket på Himmelev Gymnasium gennem udsmykning og kreative tiltag.

Indsatser 2025-2026:

  • HimModuler onsdag i 4.modul med aktiviteter for elever inden for studiekredse, fagligt løft, idræt, kreative fag og andet udbydes.
  • Styrke elevernes erfaringer med medborgerskab og frivillighed ved den årlige indsamlingsuge til fordel for Danmarksindsamlingen.
  • Understøtte elevdrevne initiativer om aktive fællesskaber uden for undervisningen fx bordtennis, bordfodbold o. lign.
  • Inddrage HG's elever i brug, vedligehold og oprydning på fællesarealer.
  • Styrke elevernes udsmykning af skolen med ”ugens elevværk”/udstillingsområder.
  • Klimahandledag i samarbejde med Danske Gymnasier løber af stablen for første gang 25.09.20 – workshops afvikles af HG lærere og elever og eksterne oplægsholdere.
  • Fondsansøge midler til Fletværket, tilbygningen til idrætshallen, og andre relevante byggeprojekter og indsatser på Himmelev Gymnasium.
Udsyn og muligheder

Vi åbner elevernes øjne for muligheder i omverdenen og omverdenens øjne for de muligheder, som Himmelev Gymnasium bringer ved at sætte Himmelev Gymnasium på kortet gennem eksterne samarbejder lokalt, nationalt og globalt.  

Strategiske indsatsområder 2025-2030:

  • Tydeliggøre, at Himmelev Gymnasium er et sted, hvor man kan gå flere veje karrieremæssigt inden for medier og kreativitet, sport og uniform, naturvidenskab og samfundsfag.
  • Styrke internationale samarbejder og udveksling gennem Erasmus og Horizon.
  • Styrke samarbejde med omkringliggende folkeskoler, virksomheder og aftagerinstitutioner.
  • Øge synligheden i lokalsamfundet, Trekroner og Himmelev, ved gensidige besøg og samarbejder med lokale virksomheder og organisationer.
  • Øge elevernes bevidsthed og viden om bæredygtighed gennem grønne initiativer i og uden for undervisningen.

 Indsatser 2025-2026:

  • STARK for alle rejseklasser og rejselærere.
  • Opnå Erasmus certificering.
  • Fortsætte samarbejde med COROLAB og Erhvervsøkonomi om bæredygtige klimaløsninger.
  • Iværksætte særlig brobygning inden for Science, Hum og Krea for interesserede elever på de lokale folkeskoler (Krea: i samarbejde med Kulturhus Trekroner).
  • 3g samfundsfag samarbejde med folkeskoler om kommunalvalg 2025.
  • Tone studieretninger inden for naturvidenskab, samfundsfag/EØ, idræt og medier/kreativitet gennem samarbejder med RUC og Absalon og udvalgte valgfag.
  • Samarbejde med Flyvestation Skalstrup om Militær Mentaltræning og Selvledelse og Idræt B.

 

Kvalitetssikring

På Himmelev Gymnasium arbejder vi systematisk med evaluering og kvalitetssikring. Nedenfor, under de fire hovedområder for kvalitetssikring, kan du bl.a. læse om, hvordan vi arbejder med evaluering af skolens indsatsområder, evaluering af undervisning  og elevtrivsel samt evaluering af eksamensresultater.

Arbejdet med kvalitetssikring er organisatorisk forankret i en arbejdsgruppe, som hører under ledelsen og behandles i  udvalget for koordination.

Har du spørgsmål til vores arbejde med kvalitetssikring, så kontakt uddannelsesleder Lene Glerup. 

Selvevaluering

Skolens selvevaluering består af to elementer:

  1. Udvalgte punkter fra hovedområderne nedenfor.
  2. En evaluering af skolens indsatsområder.

Indsatsområderne danner grundlag for skolens arbejde, og de er dermed centrale for alle. Derfor gennemfører vi fra skoleåret 2025/2026 en årlig, kvantitativ evaluering af indsatsområderne blandt både elever og lærere.

Resultaterne af selvevalueringen danner grundlag for en opfølgende handleplan, som viser, hvilke indsatser vi har opfyldt, og hvilke vi skal arbejde videre med i det kommende skoleår.

Handleplanen vil fremgå af skolens årsrapport. Læs den seneste årsrapport.

 

Elevevaluering

Vi arbejder målrettet med fokus på formativ (fremadrettet) evaluering. Vores elever og deres læring evalueres løbende i undervisningen fx via feedback på skriftlige opgaver, mundtlig evaluering og evalueringssamtaler.

Større skriftlige opgaver som dansk-historieopgaven (1g) og studieretningsopgaven (2g) evalueres med en mundtlig prøve. Eleverne er desuden til interne prøver (årsprøver) både mundtligt og skriftligt ved afslutningen af 1g, 1hf og 2g samt til terminsprøver i 2hf og 3g.

Det er lærerne, der står for elevevalueringen på klasse- og elevniveau.

Undervisningsevaluering

Mindst to gange om året evaluerer eleverne undervisningen, læreprocesserne og lærernes didaktiske valg på hvert hold.

Mindst en gang om året skal eleverne have mulighed for at besvare en anonym undervisningsevaluering på skrift.

De vigtigste resultater fra evalueringerne fremlægges af læreren for klassen, og lærer og klasse drøfter, hvilke mønstre evalueringen viser. 

Det er lærerne, der er ansvarlige for undervisningsevalueringer og opfølgning. Der afsættes tid til, at faggrupperne drøfter mønstre i evalueringerne på tværs af hold. 

Skoleevaluering

Vi udfører de lovpligtige skoleevalueringer og gennemfører således medarbejdertrivselsundersøgelse, Arbejdspladsvurdering, elevtrivselsundersøgelse samt undervisningsmiljøvurdering (se den seneste elevbesvarelse af spørgeskema om undervisningsmiljø.)

Skolens overordnede præstationer undersøges via data om eksamensresultater, elevernes overgang til videregående uddannelse samt frafald og fravær. På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over disse data. Se under punktet uddannelsesstatistik nedenfor. 

Læs den fulde ordlyd af Himmelev Gymnasiums evalueringsplan og kvalitetssystem.

Blå Studenter

Uddannelsesstatistik

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du få overblik over Himmelev Gymnasiums eksamensresultater, trivsel, overgang til videregående uddannelse, frafald m.m..

Se uddannelsesstatistikken for STX på Himmelev Gymnasium

Se uddannelsesstatistikken for HF på Himmelev Gymnasium